fredag 3. september 2010

Hvorfor fortjener DU høyere lønn?

Vi er nå inne i lønnsoppgjørets time, i alle fall på min arbeidsplass. Jeg jobber i privat næringsliv og ja jeg vet reglene er litt annerledes enn for dere som jobber i stat og kommune.

De fleste jeg kjenner inkludert meg selv, vil ha høyere lønn. Og jeg opplever at de som klager mest på at de har dårlig lønn er kanskje de som gjør minst med sin lønnssituasjon. Men hvorfor fortjener man mer lønn?

  • Bare fordi?
  • Har jobbet der et år lenger?
  • Har mer i huslån?
  • Har fått et barn til og har flere utgifter?

Hvis du skulle betale en person mer penger for jobben de hadde gjort i året som var, hva skulle den personen ha gjort? Hvorfor skulle du betale egentlig mer enn det dere vare enig om i utgangspunktet?

Hva tenker du? Hva er dine erfaringer rundt lønnssamtalen?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar