søndag 5. september 2010

Businessmodell uten sidestykke

Idag kom jeg over et interressant  gjesteinnlegg på bloggen Formuebygging. En nyoppstartet blogg lik meg selv, Soon to be billionaire, hadde skrevet et innlegg om  ulv i fåreklær - altså bankens kunderådgivere.

Vidde som driver bloggen Pengeblogg, tok også opp dette med firmaer som gir "uavhengige råd". Ja, de er heller kanskje ikke alltid så uavhengige.

To første gratis, deretter koster det 
I august ble jeg ringt opp av en selger som lurte på om jeg ønsker økonomisk rådgivning, en helt "uavhengig" sådan. 

Hva koster det?, spurte jeg. Ingenting, to første gangene er gratis eller så koster det et minstebeløp på ca 1000 kroner i året, bekreftet selgeren. 

Så why not? 

Jeg sjekket ut firmaet og det virket OK og avtalte så tidspunkt. Rådgiveren var hyggelig. Han var ikke slesk, han var oppriktig interressert i min økonomi og gav meg flere gode råd som bank min aldri har gitt meg. Et virkelig godt førsteinntrykk.

Men jeg måtte spørre meg selv og rådgiveren: Hvordan skal de tjene penger på meg?

Forvaltningsgebyret koster, sa han. Og så tar vi 3% av alle investeringer du gjør.
Jahaa.... 3%?, men hva slags forventninger kan jeg ha til avkastningen?, spurte jeg. Du kan regne med opptil 9% avkastning. 

Opptil betyr jo fra 0,1% OPPTIL 9%.  Alle kjenner jo opptil konseptet!!! Og her kan du ryke på med negativt resultat i tillegg.

Pay with no pain
Det ble med den ene gangen for meg. For en fantastisk businessmodell. Du betaler før du har fått varene og det er kanskje slik at du ikke får de en gang. Rådgiverne har ingen ris bak speilet. Ingen krav til forventning fra kunden. Bonusutbetaling før måloppnelse. Hipp hipp hurra!

Investeringsbransjen er vel en av de få bransjene som kommer seg unna med dette. Noe skyldes selvsagt bransjens egenskaper, men ikke noe mer rådgiveri for meg. Takk og farvel! Investeringene mine gjør jeg selv heretter.

Hva er dine erfaringer med investeringsrådgivere?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar