fredag 10. september 2010

3 tips til å lønnsamtalen

Her er mine personlige erfaringer med lønnsamtalen som fungert bra hittil.Det er ikke slik at jeg får min drømmelønn alltid, men jeg står som regel sterkest i lønnsoppgjøret når kronene skal fordeles.

1. Pass alltid på å ha tydelige definerte mål i din stillingsbeskrivelse
I dag jobber med salg og der råder salgsmålene. Skulle du ikke ha salgsmål, finnes det nok av andre mål man kan putte på målkortet.

For eksempel: a) Opprettet nye prosesser for å bedre arbeidet b) utviklet et konsept som vil øke bedriftens inntjening c) fått opp samarbeid mellom avdelinger

Ved å ha klare definerte mål, har du noe mer håndfast å komme med når du skal argumentere for høyere lønn.

Er ikke sjefen din tydelig rundt dette? Gjør det selv da vel, og presenter det for sjefen din.

2.Lag en skriftlig lønnssøknad

Jeg anbefaler alle å skrive ned hvorfor man skal få høyere lønn. Kanskje må sjefen din ta det med sin sjef som igjen skal ta det med HR avdelingen. Da er det lett for at argumentene forsvinner på veien opp når man kun har tatt sine ønsker muntlig med sjefen.


Ved å skrive ned ditt lønnskrav må du også sette deg ned å tenke over hva du faktisk gjør i en travel hverdag. Dette er uansett bra å ha med seg videre i karrieren.


3. Argumenter med konkrete og oppdaterte eksempler
 Jeg pleier å bygge opp min lønnsamtale på følgende vis.

a) Resultater og effekter
b) En oppsummering av lønnsprogresjon mot ansvar og progresjon i nåværende stillingen/bedriften
c) Personlige egenskaper ved meg som bidrar til å nå målene og gjøre en god jobb

Det viktigste på alle disse punktene er at du må vise til konkrete eksempler som du har gjennomført. Det hjelper selvsagt at sjefen kjenner til disse eksemplene før du tar de opp i lønnsamtalen.

 Hva er dine tips til lønnsamtalen?

1 kommentar: