lørdag 18. september 2010

Best kontroll på forbruket med kort eller kontanter?

Jeg har hatt denne diskusjonen flere ganger med både kolleger, familie og venner. Har man best kontroll på forbruket når man betaler med kort eller med kontanter?

Noen av argumentene for å betale med  kontanter har vært: at man vet hvor mye man har i lommeboka, er lommeboka tom, så er den tom. Det er lett å miste oversikten når man betaler med kort, man drar bare kortet og vips så er kontoen tom.

Personlig liker jeg å betale med kort. Årsaken til dette er mange. For eksempel: jeg mister lett oversikten når jeg betaler med kontanter, jeg husker ikke hva jeg brukt kronene på og ikke er jeg flink til å ta vare på kvitteringer.

5 gode grunner til å betale med kort
1) Slipper å gå rundt med kontanter - mindre fare for  å miste eller bli frastjålet penger
2) Kan alltid betale uansett beløp, selvsagt gjelder dette hvis har dekning på kontoen. Hvor kjedelig er det ikke å mangle en tier når du skal betale med kontanter?
3) Loggføring av alle kjøp man gjør med både tid og sted
4) Enkelt å få oversikten og analysere forbruket sitt  da man lett kan eskportere alle kjøpene til excel
5) Man har alltid oversikt over hvor mange penger man har på konto og hvor mange penger man har brukt - bare å bruke mobilbank når du handler og føler du har mistet kontrollen.

Når har du best kontroll? Med kort eller kontanter?


1 kommentar:

  1. Jeg er ikke i tvil om at man har mest kontroll med kort, og da særlig hvis man er flink til å bruke nettbanken flittig til å holde oversikt.

    Jeg har tidligere skrevet en artikkel som jeg har kalt "den gavmilde lommemannen", for meg som ikke blir fortrolig med lommebok og mynter, så er kontanter i lomma et rent tapsprosjekt :)

    Gode poeng du nevner som taler for kortbruk.

    SvarSlett