søndag 22. august 2010

Lånekassen – avslutte fastrenteavtale eller ikke?

Før 14.august kunne man for første gang avslutte fastrente avtalen i Lånekasse. Så... skal jeg gjøre det eller ikke?

Med den nette sum av 400.000 kroner i studiegjeld anser jeg meg som en god kunde av Lånekassen. Mitt kvartale avdrag er 8296 kr. Jeg har valgt å betale inn 2762 kr hver mnd. Jeg har nemlig prøvd å sette pengene på sparekonto for å få rentene, men uten hell. Det er altfor lett å overføre mellom konti.

Fastrente - lønnsomt eller ikke? Januar 2007 bestemte jeg meg for å inngå fastrenteavtale - 5,1% over 5 år. Det var jo det gunstigste, akkurat DA. Ja så hvordan gikk det?




Kilde:Lånekassen - lanekassen.no

Reversert hockeystick
Renten nådde sitt høydepunkt på  6,9% i 1.kvartal 2009. Så gikk den nesten i reversert hockeystick kurve til under 3%. Så min fastrenteavtale på 5,1% var gunstig, tja i 2 år. Så det er vel et faktum at flytende rente er lønnsomt i det lange løp. Jeg fikk i alle fall stabilitet de første årene i ny jobb.

Frihet til å velge
Nå har jeg i alle fall sagt opp min fastrente avtale! Fikk et rentetillegg for tapte renteinntekt på ca 10.600 kroner. Men fordelen er lavere rente totalt for resten av studielåntiden og frihet til å betale inn så mye jeg ønsker når jeg vil. Jeg ønsker ikke å binde meg på nytt og er fornøyd med det:). Nå har jeg økonomi til å tåle litt rentesvingninger.

2 kommentarer:

  1. vi har nesten samme historikk med Lånekassen og tar ditt råd med meg:)

    SvarSlett
  2. Så bra! Jeg er veldig fornøyd. Selvom det ble 10 000 ekstra i rente så betaler jeg mindre i avdrag ( før 2762, nå 2435) og jeg føler at jeg har bedre kontroll når jeg ikke er bundet. Da kan jeg betale inn ekstra hvis det er nødvendig, ikke det at studielånet er det som betales inn først vel og merke. Men jeg kan i alle fall velge.

    SvarSlett